Ötlettár, hogy elinduljunk
Kiválasztott fogalomkörben szavak váltott sorolása
Ketten is játszható, ha többen vagyunk, akkor körbe megy a játék. Takarítás, rámolás közben, autóban vagy bármilyen járművön utazva. Találjuk ki, hogy mi legyen a fogalomkör: állat, étel, élőlény, növény, stb..
Példa:
- Te mondasz egy (állat, étel, élőlény, növény, stb…) utána én.
- Ismétlés nincs!
- Gyorsan, gyorsabban!
- Találd ki magadban előre, de ne mondd ki, csak, ha te jössz!
Mire jó?
figyelem, emlékezet, gondolkodás, szókincs,szerialitás(sorrend)
Utasítás végrehajtása a sorrend betartásával
Otthon játékosan, vagy észrevétlenül csempészve a napi rutinba. Játékban lehet oda-vissza jelleggel, tehát a gyermek is adhat nekünk utasítást, amit végre kell hajtanunk. Eleinte kezdjük egyszerű feladattal.
Példa:
- Rakd be a hűtőbe a tejet, utána kapcsold le a villanyt!
- Tedd a lapra a sárga ceruzát, utána tapsolj kettőt!
Kettő mozzanatot kértünk, figyeljük a sorrendet.
- Rakd el a tányérokat, utána kapcsold fel a villanyt a kisszobában és hozz ide kettő újságot!
- Tedd a lapra a sárga ceruzát, utána a kéket add ide, és tapsolj egyet!
Itt már kettőnél több részfeladatot kértünk, figyeljük a sorrendet.
Mire jó?
figyelem, feladatértés/végrehajtás, szerialiás(sorrend), emlékezet
Séta közben adott szóra indulj vagy állj meg
Bárhol lehet játszani. Óvodában, áruházban, utcán, … Találjunk ki egy fogalomkört: állat, étel, élőlény, növény, stb.. Akkor indulhat el a gyermek (gyermekek), ha pl. állatot mondunk. Soroljunk ekkor szavakat, melyek közé állatnevet is „rejtünk”, s figyeljük, hogy pontos-e az elindulás.
Példa:
- szekrény,nap,eső,tigris,pizza… (ha jókor indult el, a pizza elmarad)
Megállásra ugyanígy alkalmazható.
Mire jó?
koncentrált figyelem, fogalmi gondolkodás, szókincs, emlékezet, reakcióidő
Taps-asztal játék
Asztalnál ülve ebéd előtt/után, illetve bármikor.
Tapsolunk és asztalra ütünk – vagy fordítva, mert a sorrendet mi határozzuk meg. Ne mondjuk, hanem csak mutassuk be a feladatot.
Példa:
- Bemutatom mit kell csinálni. Ismételd a ritmust!
1taps/1asztal – 2taps/2asztal – 2taps/1asztal stb.
Mire jó?
figyelem, emlékezet, rugalmas feladatváltás, sorrend, önkontroll
Összetett feladatvégzés – rajzban
Utasítás végrehajtása rajzolás közben, a sorrend pontos betartásával.
Példa:
- Rajzolj egy fát, utána egy virágot!
- Rajzolj egy fát utána kettő labdát!
Kettő mozzanatot kértünk, figyeljük a sorrendet.
- Rajzolj egy fát és kettő virágot. Egy sárgát, s utána egy pirosat!
- Rajzolj napot, házat és utoljára pedig labdákat!
Itt már kettőnél több részfeladatot kértünk, figyeljük a sorrendet.
Mire jó?
figyelem, szerialiás(sorrend), emlékezet, összetett feladatvégzés
Összetett feladatvégzés – rajzban, orientációval
Rajzlapon adott helyre rajzolás. Utasítás végrehajtása a sorrend pontos betartásával.
Példa:
- Rajzolj egy labdát a lapod közepére!
- Rajzolj egy virágot a lapod jobb szélére!
Egy mozzanatot kértünk, figyeljük a helyzetet.
- Rajzolj egy labdát a lapod jobb alsó sarkába, utána egy csillagot a lapod tetejére!
- Rajzolj egy virágot a lapod bal alsó sarkába, utána egy zöld repülőt a lapod tetejére!
Itt már kettő vagy több részfeladatot kértünk, figyeljük a sorrendet és a helyzetet.
Mire jó?
figyelem, szerialiás(sorrend), emlékezet, összetett feladatvégzés, orientáció